نمودار  زیر ( ص 8 گزارش)  مسیرهای محیط  مصنوع ،  بازده آن به بهداشت و سلامت عمومی و  پیامدهای انتخاب پیاده روی و دوچرخه سواری در مقایسه با استفاده از اتومبیل در محیط مصنوع را بروی ذهن و روان انسان را نشان می دهد . پیاده روی و دوچرخه سواری یک فعالیت فیزیکی است که بر روی کاهش وزن ، استرس و روان اثر مستقیم دارد.  در حالیکه استفاده از اتومبیل نه تنها باعث آلودگی هوا، ایمنی،  ترافیک  و شلوغی می شود بلکه بیماریهای تنفسی و استرس را برای ساکنین شهر ایجاد می نماید .[1]

 اما تعریف گسترده تر از محیط مصنوع  شامل الگوهای استفاده از کاربری زمین ،سیستم حمل و نقل، طراحی،  ویژگی های فرصت برای رفت و آمد و فعالیت فیزیکی است،  می شود.  الگوهای استفاده از کاربری زمین اشاره به  توزیع فضایی فعالیت های انسان،  سیستم حمل و نقل و به زیرساخت های فیزیکی و خدماتی که ارائه لینک فضایی یا اتصال در میان فعالیت ها اشاره دارد .  طراحی به زیبایی شناسی وویژگی های کارکردی و فیزیکی مربوط به هر دو الگوی استفاده از کاربری زمین و سیستم حمل و نقل ( محیط مصنوع )، مانند طراحی ساختمان و چشم انداز خیابانها ست.


از میان فاکتورهای موثر بر حرکت پیاده در محیط مصنوع  به  چهار عامل نزدیکی یا مجاور بودن[1] ، مسیر مستقیم [2]،  تراکم مسکونی [3] و کاربری مختلط[4]   اثر مستقیم بر جابجایی بصورت پیاده  دارند . مجاور بودن و مسیر مستقیم بین مبدا و مقصد که هر دو بر اثر تراکم و فشردگی کاربریهای مختلط  در نواحی حاصل می شود خود نتیجه توزیع فضایی مناسب کاربریهای مختلف و متنوع  نظیر مسکونی، اداری، آموزشی و تفریحی و.. است.  مسیر مستقیم از پیوستگی شبکه خیابانها بدست می آید. هر چه میزان نزدیکی و مستقیم بودن افزایش یابد فاصله بین مبدا تا مقصد کوتاه تر می شود. علاوه بر چهار عامل ذکر شده فوق  می توان  به وجود زیر ساخت ها نظیر پیاده رو مناسب  برای پیادگان و مسیر دوچرخه ، موقعیت فضایی استقرار ساختمانها، دسترسی به ایستگاهای ترانزیت و همچنین کیفیت محیطی منظر خیابان و ادراک ایمنی اشاره داشت که بر روی حرکت پیاده نیز  تاثیر گذارهستند .[5]

آنچه مسلم است اینکه فعالیت فیزیکی برای سلامتی انسان لازم و مفید است . اما مقایسه پیاده روی و دوچرخه سواری با ورزش  کردن که هر دو فعالیت فیزیکی نامیده می شوند حاکی از آن است ورزش کردن نیازمند وقت، پول و توانایی فیزیکی مناسب است که می تواند مانع از انجام آن برای  اکثر مردم شود،  در حالیکه راه رفتن و دوچرخه سواری برای جابجایی و انجام کارهای روزمره نظیر خرید، کار یا تفریح که همه مردم در طول روز بالاجبار انجام می دهند نیازمند  تسهیلات  عمومی و ایمنی پیادگان در شهر است که در مقایسه با هزینه های ایجاد زیر ساخت دیگر انواع حمل و نقل بسیار ارزان و سریع حاصل می شود. وشهرها برای دعوت عمومی مردم بایستی خود را آماده نمایند. نباید فراموش کرد که ایمنی و راحتی همه پیادگان از تمامی سنین دو فاکتور اساسی برای پاسخگویی به این دعوت می باشند.



 [1] -Proximity

[2] --Directness

[3] - Residential density/Compactness

[4] - Mix Land Used

[5] - Frank et al, 2006

[1] - Frank et al, 2008